Top 10 omylov v e-mail marketingu: čo je mýtus a čo pravda?
Počúvate odvšadiaľ, že newslettery sú mŕtve?
Čísla hovoria niečo iné – napríklad, že každé 1 euro vložené do e-mail marketingu vám zarobí až 41 eur. A to je len jeden z mýtov spojených s e-mail marketingom. Vybrali sme pre vás 10 najčastejších a uvedieme ich na pravú mieru.
1️⃣ E-mailový marketing je mŕtvy
Mýtus:
„So vzostupom nových digitálnych marketingových kanálov význam e-mail marketingu klesol.“
Realita:
E-mail je jedna z mála priamych ciest k zákazníkom, ktorí sa zaujímajú o vaše produkty. A táto cesta je oproti iným kanálom omnoho efektívnejšia z hľadiska nákladov.
Štúdia spoločnosti Litmus odhalila, že až 41 % marketérov považuje e-mail marketing za najefektívnejší kanál. Prekonáva sociálne siete (16 %) i reklamy vo vyhľadávačoch (takisto 16 %).
To nie je všetko, priemerná návratnosť investície (ROI) e-mail marketingu sa v Európe pohybuje na neuveriteľných 41:1. Každé investované euro vám teda môže priniesť pokojne aj 41 eur.
2️⃣ Osobné preferencie namiesto dát
Mýtus:
„Reklamné e-maily nikoho nezaujímajú, pretože nezaujímajú ani mňa.“
Realita:
Pri príprave marketingovej stratégie by ste sa mali spoliehať na dáta, nie na svoje osobné preferencie a zvyky.
Viaceré štúdie totiž ukázali opak – zákazníci často uprednostňujú práve e-mail pred inými kanálmi, napr. sociálnymi sieťami.
3️⃣ Čím viac kontaktov, tým viac „adidas“
Mýtus:
„Úspech e-mailovej kampane závisí od počtu kontaktov v databáze.“
Realita:
Omnoho dôležitejšia je miera zapojenia príjemcov.
V skutočnosti má často vyššiu hodnotu menšia databáza s ľuďmi, ktorí sa aktívne zapájajú tým, že:
- pravidelne otvárajú e-maily,
- klikajú na odkazy a call to action prvky atď.
Viackrát sa nám v Lemonito stalo, že firmy, ktoré začali uprednostňovať kvalitné kontakty pred kvantitou, zrazu dosahovali s e-mail marketingom výrazne lepšie výsledky.
4️⃣ Zriedkavejšie = lepšie
Mýtus:
„Častým posielaním e-mailov budem obťažovať svojich odberateľov.“
Realita:
Nie, keď im budete doručovať hodnotný obsah.
Štúdia spoločnosti Litmus ukázala, že najvyššiu návratnosť investície v pomere až 46:1 prinieslo odosielanie 9 až 16 e-mailov za mesiac. Odoslanie jedného prinieslo návratnosť iba 13:1, čiže omnoho menšiu než štvrtinovú.
Neviete, akú frekvenciu e-mailov zvoliť? Poraďte sa s nami a získajte stratégiu šitú na mieru.
5️⃣ Jeden predmet vládne všetkým
Mýtus:
„Pútavo napísaný predmet je jediným určovateľom miery otvorenia e-mailu.“
Realita:
Áno, predmet je veľmi dôležitý. Ale nie je jediný, dôležitú úlohu hrá napríklad aj:
- meno či názov odosielateľa,
- preheader (textové zhrnutie e-mailu),
- čas doručenia.
A nevyhnutné tiež je, aby ste ako odosielateľ mali v očiach e-mailových providerov (napr. Gmail) dobrú reputáciu. Tá vám zaistí vysokú mieru doručenia a minimum e-mailov, ktoré skončia v spame.
6️⃣ Bez peknej grafiky to nemá zmysel
Mýtus:
„Šancu na úspech majú iba pekne graficky spracované e-maily.“
Realita:
Vizuálne príťažlivé e-maily majú zmysel. Mnohé úspešné kampane však boli založené na textových e-mailoch.
Sústreďte sa preto v prvom rade na to, aby ste zákazníkom doručili hodnotu a relevantný obsah. Vizuálnu stránku riešte až potom.
7️⃣ „Zakázané“ slová
Mýtus:
„Nevhodné slová odsúdia e-mail na doživotie v spame.“
Realita:
Vo svete e-mail marketingu skutočne existujú slová, pri ktorých spamové filtre spozornejú.
Poskytovatelia e-mailových schránok však prešli za posledné roky dlhú cestu. Do úvahy už berú aj kontext, zámer, vašu reputáciu ako odosielateľa a mieru interakcie.
Z našich skúseností v Lemonito vyplýva, že práve týmto parametrom dávajú väčšiu váhu ako zopár „zakázaným“ slovám v texte.
8️⃣ Príliš veľa odkazov a prvkov
Mýtus:
„Čím viac odkazov, obrázkov a call to action prvkov v e-maili, tým lepšie.“
Realita:
Stavte na jednoduchosť. Príliš veľa prvkov v e-mailoch zmätie príjemcu a odvedie jeho pozornosť od hlavného posolstva. Jasný a stručný „message“ vedie k lepším výsledkom.
9️⃣ Automatické odhlásenie v prípade nezáujmu
Mýtus:
„Keď niekoho moje maily nezaujímajú, jednoducho sa odhlási.“
Realita:
Iba žeby nie. Veľa ľudí začne e-maily ignorovať či mazať – a to je ešte lepší prípad.
V tom horšom ich začnú označovať ako spam, čím vám môžu u providerov zhoršiť reputáciu a znížiť mieru doručenia e-mailov.
Nezabúdajte teda pravidelne čistiť vašu databázu kontaktov. Keď sa niekto chce odhlásiť, rešpektujte to. Nedržte ho nasilu v databáze s vidinou, že na ňom v budúcnosti ešte zarobíte.
🔟 Stačí napísať e-mail a kliknúť na „Odoslať“
Mýtus:
„E-mailové kampane sú jednoduché, stačí napísať text a kliknúť na tlačidlo Odoslať.“
Realita:
Za úspešnou e-mailovou kampaňou sa skrýva množstvo krokov a hodín práce. Ide o činnosti ako:
- testovanie e-mailov na rôznych zariadeniach,
- personalizácia pre rôzne cieľové skupiny príjemcov,
- tvorba a využívanie dynamického obsahu – produkty, ktoré si čitateľ prehliadal na webe, jemu blízke produkty/kategórie, pobočky najbližšie k nemu alebo kde už nakupoval a pod.,
- vyhodnocovanie analytických dát.
Tieto kroky sú časovo náročné, no kľúčové pre úspech kampane a vysokú návratnosť investície.